Volop in ontwikkeling

De wens om burgers een PGO beschikbaar te stellen speelt al enige jaren. Inmiddels zijn er diverse PGO’s ontwikkeld en op de markt gebracht en door MedMij gecertificeerd. MedMij, VWS en ZN willen via het overkoepelend actieplan MedElkaar de PGO-implementatie verbeteren. 

Ook zijn veel zorgorganisaties vanuit hun Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling tussen Patiënt & Professional, in het kort VIPP-traject, druk bezig om hun systemen via een koppeling Dienstverlener Zorgaanbieder (DVZA) aan te sluiten op het MedMij-stelsel en daarmee op de PGO’s. Doordat steeds meer mensen een PGO gebruiken ontdekken we wat goed gaat en wat beter kan.

Subsidieregeling VIPP5

Vanaf juli 2020 zijn zorgorganisaties verplicht om patiënten (kosteloos) inzicht te geven in hun eigen medisch dossier. De meeste zorgorganisaties doen dat nu via hun portaal, dat direct vast zit aan hun eigen systeem. PGO’s zijn nog niet verplicht. VWS streeft er uiteindelijk naar dat PGO’s de individuele portalen overbodig gaan maken. Een PGO brengt immers je persoonlijke gezondheidsdata van alle zorgverleners bij elkaar in één omgeving.

Om uiteindelijk recht te hebben op de subsidie, zijn vanuit de diverse VIPP-programma’s eisen gesteld aan het gebruik van PGO’s door patiënten. Die eisen zijn niet gelijk. Voor VIPP5 (ziekenhuizen) moeten ziekenhuizen in juli 2023 kunnen aantonen dat 5% van de patiënten een keer hun persoonlijke data heeft opgehaald via een PGO. Bekijk op NVZ Kennisnet de veelgestelde vragen rondom VIPP5.

Rol van Sigra

In Sigra regio Amsterdam zijn er verschillende zorgorganisaties die aan de slag willen gaan met uitwisseling met PGO’s. Daarin trekken we gezamenlijk op:

  • Indien gewenst stemmen we samen af wanneer en met welke boodschap de zorgorganisaties  communiceren over PGO’s naar hun patiënten.
  • Kennisdelen en samen leren van gebruikerservaringen met PGO’s.
  • Toewerken naar een kennisnetwerk.


Gezamenlijke communicatie

In april 2023 start regio Amsterdam gezamenlijk de communicatie richting hun patiënten, onder de noemer ‘Bij ons kun je je PGO gebruiken’. Daarmee hopen ze zorggebruikers te attenderen op PGO en een boost te geven aan het aantal gebruikers dat hun gegevens en documenten ophaalt.

 

PGO

    Vragen vanuit zorggebruikers

    Steeds meer zorggebruikers gebruiken een PGO en stellen daar vragen over. Hieronder geven we enkele tips waar je patiënten naar toe kunt verwijzen.

    • Op PGO.nl vind je algemene informatie en antwoord op veelgestelde vragen. Meer informatie over PGO is te vinden op: https://www.pgo.nl/.
    • De DigiHulplijn kan zorggebruikers helpen met praktische vragen, zoals het installeren van een PGO-app of het aanmaken van een account. De DigiHulplijn is gratis bereikbaar via 0800 1508 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.
    • Ga naar digitalezorggids.nl en kies de PGO die bij jou past.
    • Wil je starten met een PGO, maar weet je niet goed hoe? Op donderdag 11 mei organiseert PGO.nl een webinar waarin wordt uitgelegd wat je nu al kunt met een PGO. In deze webinar worden patiënten geholpen met het kiezen van een PGO, inloggen en het ophalen van medische gegevens.

    Voor meer informatie