"Je zit in een flow, een focus zonder afleiding"

Het idee van een hackathon is dat je je drie dagen in een creatieve snelkookpan stort om keihard te werken aan een oplossing voor een probleem of uitdaging. De pitchers die de vraag inbrengen krijgen hulp van hackers. Dat zijn allerlei experts; van data-analisten, tot vormgevers en zorgprofessionals. Zij kraken hun hersenen om de pitchers te helpen. De organisatie van de Hackathon biedt een handige structuur voor het creatieve ontwikkeltraject en er is hulp van coaches.

Vraagverheldering
De vraag die Sigra in eerste instantie inbracht was Hoe kunnen we de maatschappelijke status van het werken in de jeugdzorg verhogen? Sjoerd van Loon vertelt: “Donderdagmiddag zijn we online gestart met de vraagverheldering. We bedachten al vrij snel dat de problematiek van de wachtlijst eigenlijk veel urgenter is. En bovendien geschikter voor een Hackathon. We hebben de vraag dan ook gewijzigd naar Hoe kunnen we meer tijd, zorg en aandacht geven aan het kind gedurende de wachttijd voor jeugdzorg?” 

App 'Mijn Team'
Vrijdag gebruikte het team om heel veel ideeën te spuien tijdens een fysieke bijeenkomst. Hackers en pitchers namen het fictieve jongetje Jasper als uitgangspunt. Zij verzonnen een concept om hem en zijn ouders te ondersteunen in de wachttijd voor jeugdzorg.
Uit alle ideeën koos het team er een aantal. Deze voegden zij samen in de nog te ontwikkelen app ‘Mijn Team’. Van Loon legt uit: “We wilden een team om het kind en het gezin bouwen dat ondersteuning en afleiding biedt in de wachttijd. Een kind kan dit team via de app zelf samenstellen en met de leden chatten of afspreken. Er zitten verschillende mensen in zo’n team. Je kunt denken aan een ervaringsdeskundige, een student SPH, een buurman, een hond, een vrijwilliger van het platform et cetera.” 
De app heeft daarnaast de functie van een dagboekje. Alle teamleden houden dat bij, vanuit hun eigen perspectief. Bij de start van de zorg draagt het gezin het dagboekje over aan de hulpverlener van jeugdzorg. Zo heeft de hulpverlener bij de start al veel relevante informatie. En een kind als Jasper heeft in de wachttijd niet stilgezeten. Er was afleiding voor hem, hij heeft gesprekken gevoerd, leuke dingen gedaan en zijn talenten ontwikkeld. Bekijk het resultaat:

Doorontwikkeling
Van Loon is enthousiast over de driedaagse en het resultaat. “Het samen bouwen aan een oplossing is echt gaaf om te doen en een heel bijzonder creatief proces. We zijn er met z’n allen ingestapt en verbonden ons daarmee aan het verzinnen van een oplossing. Je zit in een flow, een focus zonder afleiding. Het resultaat is dat die oplossing er dan ook echt komt.”
De komende tijd gaat het team gebruiken voor de doorontwikkeling. Vanuit Hacking Health Amsterdam is er op 13 januari een vervolg en het team doet mee aan de landelijke finale op 27 januari. Dan strijden verschillende steden om de landelijke titel van beste innovatie.

Andere oplossingen en prijzen
De prijs voor 'Best Human Centered' was voor de oplossing van de GGD om de jeugd in Amsterdam zuid-oost te informeren over corona. De prijs voor 'Best data/tech driven' was voor de oplossing van Amsterdam UMC waarmee zorgprofessionals op een veilige manier hun beschermende kleding uit kunnen trekken. Bekijk de oplossingen van alle teams.
 

Meer informatie