De Spoedeisende Medische Dienst (SEMD), want daar hebben we het over, is een organisatie-in-wording, gevormd door Huisartsenvereniging Midden-Kennemerland en Huisartsenspoedpost Beverwijk, Parnassia Groep, ViVa! Zorggroep, RAV Kennemerland en het Rode Kruis Ziekenhuis. Hun doel is helder: één loket met één team voor patiënten met acute zorgvragen.

Alles onder één dak

“De samenwerking binnen de SEMD zit anders in elkaar dan bij een spoedplein of het Spoedplein+ [LINK’ naar artikel], waaraan in Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer wordt gewerkt”, vertelt programmamanager Peter van Felius. “Dat zijn netwerken van organisaties die samenwerken, terwijl de SEMD streeft naar integratie van alle professionals in één nieuwe organisatie. Een verschil met andere spoedpleinen in het land is bovendien dat wij alle disciplines hier ook echt onder één dak willen hebben. Net als bij het Spoedplein+.”

Knooppunt voor zorgcoördinatie

De SEMD is bij uitstek geschikt als knooppunt voor zorgcoördinatie [LINK naar artikel]. Niet alleen telefonisch, maar ook fysiek. Van Felius: “Regelmatig weet je met enkel telefonische triage niet of iemand een huisarts-, SEH-, VVT- of GGZ-patiënt is. Dan is de SEMD de ideale plek om die mensen fysiek op te vangen.” Door de integratie op één locatie, met mensen uit alle domeinen op de werkvloer, is de SEMD een spil in de acute zorg.

Peter van Felius
Peter van Felius in de wachtkamer van de SEMD (fotografie: Mariet Dingemans)

Stand van zaken

De bestuurlijke basis voor de SEMD is inmiddels gelegd. Van Felius: “We hebben al vóór de IZA-aanvraag een intentieverklaring getekend met alle bestuurders. Een grote uitdaging was het opzetten van een gezamenlijke governance en het doorlopen van alle medezeggenschapstrajecten. Maar juist doordat we dit als eerste hebben opgepakt, kunnen we nu versneld integreren.”

Eén organisatie

De SEMD gaat verder dan alleen samenwerking; het is een fundamenteel nieuw organisatiemodel. De ambitie: personeel uit verschillende domeinen onderbrengen in één 24/7 organisatie met gedeelde systemen, verantwoordelijkheden en middelen. De SEMD werkt inmiddels met één triagesysteem. Dat was een grote stap. Van Felius: “De SEH is overgestapt naar het systeem van de huisartsenpost, zodat we echt kunnen ontdubbelen. Patiënten zullen door dit soort stappen al kleine verbeteringen merken, zoals een snellere inschrijving of consult.”

Nieuwe rechtsvorm en bekostiging

De volgende grote stap is de integratie van personeel en middelen uit de VVT, GGZ en het spoedvervoer in de SEMD. Dat vraagt een andere rechtsvorm én een nieuwe manier van financieren, namelijk beschikbaarheidsbekostiging in plaats van betaling per verrichting. En er zijn nog meer uitdagingen waaraan het hoofd moeten worden geboden voordat de SEMD in 2027 een volwaardig geïntegreerde acute zorgorganisatie is. Zo is er een digitale transitie nodig. Denk aan een gedeeld dashboard voor het afstemmen van gevraagde en beschikbare zorg, maar bijvoorbeeld ook AI-ondersteunde diagnostiek of triage.

Aantrekkelijke werkgever

De SEMD wil ook een aantrekkelijke werkgever zijn, bijvoorbeeld door meer variatie in het werk mogelijk te maken. Van Felius: “We willen de acute zorg aantrekkelijk maken voor de professionals die we hiervoor nodig hebben, bijvoorbeeld met taakverbreding en taakroulatie. We proberen hen zo op te leiden dat ze breed inzetbaar zijn. Een huisartschauffeur kan ook patiënten inschrijven of iemand van de VVT vervoeren en een physician assistant (PA) kan in meerdere domeinen tegelijk werken. Dat maakt het werk leuker en de zorg flexibeler.”

Toolbox met best practices

De integrale aanpak van de SEMD is uniek, maar een aantal gebieden zeker niet nieuw. “Op veel plekken in Nederland zijn ze op onderdelen veel verder dan wij, bijvoorbeeld op het gebied van het werken met PA’s of de GGZ-integratie”, erkent Van Felius. “We leren actief van de best practices van anderen, die we nu door de bestuurlijke integratie sneller kunnen implementeren in de eigen setting. En alles wat wij ontwikkelen of doorontwikkelen, delen we ook. Bijvoorbeeld via onze online toolbox.” Zijn belangrijkste tip voor andere regio’s? “Begin met een sterk bestuurlijk fundament én zorg dat iedereen in alle organisaties echt meedoet. Alleen dan lukt het om die échte transformatie te maken.”

Meer informatie?

Wil je meer weten over de SEMD? Neem dan contact op met Peter van Felius via peter@vanfelius.com.

Over Kennemerland in beweging

Dit project is onderdeel van het Regioplan Kennemerland dat in het kader van het IZA / GALA traject de zorgtransformatie in de regio stimuleert. Sigra vertegenwoordigt in deze regionale opgave de bij haar aangesloten zorgaanbieders en werkt hierin nauw samen met gemeenten, zorg- en welzijnsaanbieders en zorgverzekeraars.