Twee perspectieven op de skills based arbeidsmarkt
De beweging naar een skills based arbeidsmarkt raakt alle lagen van een organisatie: van de werkvloer tot het bestuur. Op deze pagina delen praktijkopleiders, HR-managers en bestuurders hun ervaringen. Wat zien zij in de praktijk? Wat is er nodig om dit te laten slagen? En waarom is samenwerking in de regio onmisbaar?
Hun verhalen laten zien: dit kunnen we alleen samen.
 
  Vooral waarderen wat er is en van daaruit leren met ondersteuning
Yvonne Limmen, praktijkopleider De Hartenkamp Groep: ‘Hoe mooi is het als er wordt gekeken naar wat medewerkers al kunnen en weten. Over welke competenties beschikken ze al? Vooral waarderen wat er is.’
Huidige en toekomstige medewerkers willen niet altijd nog een beroepsopleiding doen en als je skills based leert, dan kijken we samen wat er nodig is en ga je met dat stuk aan de slag op de werkvloer. Medewerkers gaan dus echt anders leren en als organisatie bied je daarop afgestemde ondersteuning.
Als er meer regionaal skills based wordt gewerkt dan vullen we elkaar aan en kunnen we zorgbreed hetzelfde uitgangspunt hebben. Dat kan er toe leiden dat iedereen overal binnen zijn tak van zorg in de regio kan werken. De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat we niet alleen kunnen werven op kandidaten met diploma's. Er zijn meer mensen in de zorg nodig.
Om skills based werven, werken en leren te implementeren heb je HR collega's nodig, de recruiters en uiteraard de visie en steun van de Raad van Bestuur en Directie.
Yvonne Limmen
Praktijkopleider De Hartekamp Groep
 
  Op zoek naar welke vaardigheden ons werk echt dragen
De afgelopen jaren hebben we allemaal ervaren wat de personeelsschaarste in de zorg betekent: roosters die niet rondkomen, druk op teams en vooral het gevoel dat we bij mensen tekortschieten.
In mijn vorige functie als directeur Organisatie & Ontwikkeling in de VVT werd pijnlijk duidelijk dat we niet konden doorgaan op de oude voet. We moesten nieuwe manieren vinden om medewerkers aan ons te binden. Een van die manieren was om niet uitsluitend te denken in traditionele functies en diploma’s, maar te kijken naar wat mensen al kunnen. Welke waardevolle competenties hebben zij? Welke ervaringen brengen ze mee? En hoe kunnen we die “skills” inzetten binnen onze organisatie?
Modulair opleiden
Zo ontstond bij ons het skills based werken. We begonnen met een eenvoudige maar fundamentele vraag: welke vaardigheden dragen ons werk écht? Denk aan empathie, observeren, digitale handigheid, samenwerken, oplossingsgericht denken, hospitality en organisatievaardigheden. Door deze skills zichtbaar te maken — samen met teams, medewerkers, opleidingsadviseurs en HR — ontstond ruimte. Hieruit groeide het concept van modulair opleiden: mensen gericht trainen op vaardigheden die ontbreken. Dat verlaagt de drempel voor wie zich verder wil ontwikkelen, maar niet direct een volledige opleiding van meerdere jaren wil volgen.
We ontdekten dat iemand zonder volledig zorgdiploma soms precies die vaardigheden heeft die een team sterker maken. Dat een helpende met ervaring in mantelzorg of hospitality perfect kan aansluiten bij de dagelijkse zorg. Een verpleegkundige met coachende kwaliteiten een sleutelrol kan spelen in het leren op de werkvloer.
Taakdifferentiatie toepassen en lef om los te laten
Daarnaast hebben we taakdifferentiatie toegepast: traditionele functies afpellen tot concrete taken. Zo kunnen we schaarse functies zoals de VIG’er of coördinerend verpleegkundige slimmer inzetten, terwijl andere taken door collega’s met andere vaardigheden worden uitgevoerd.
Door skills centraal te stellen konden we mensen anders inzetten, doorgroeikansen vergroten en zelfs nieuwe doelgroepen aantrekken. Skills based werken vraagt lef om oude structuren los te laten maar het levert wel wendbaarheid, trots en perspectief op.
Esther van der Veen
Manager Mens & Organisatie Reade