Wat zijn TIM's?

In de zorg voor patiënten in de keten gaat wel eens wat mis. Om van elkaar te leren en samenwerkingsafspraken te kunnen evalueren is het van belang dat zorgverleners verbeterpunten melden. Dat kan via het formulier van het TPA. Het gaat daarbij niet alleen om gebeurtenissen die tot daadwerkelijke schade voor patiënten hebben geleid, maar ook om bijna-incidenten. Met transmuraal wordt bedoeld: tussen de eerste en tweede lijn. Dus huisartsen, apothekers én overige zorgmedewerkers melden over specialisten en/of afdelingen in ziekenhuizen en vice versa. Alle zorgverleners kunnen een melding maken. Deze kan alleen gaan over een organisatie, praktijk of apotheek die is aangesloten bij TPA. Lees hier meer over het melden van een transmuraal incident

Dank aan alle melders

Dankzij de inzet van huisartsen, specialisten en apothekers wordt er niet alleen gemeld, maar ook geleerd en verbeterd. Elke melding draagt bij aan betere zorgcoördinatie en het voorkomen van toekomstige incidenten. Het Transmuraal Platform Amsterdam bedankt alle melders voor hun waardevolle bijdrage en kijkt uit naar verdere samenwerking.

Vernieuwde website en app

Sinds deze maand heeft TPA een splinternieuwe website en app in een fris jasje. Het formulier voor het melden van incidenten is daarmee overzichtelijk. Ook het geven van een compliment (PLUIM) gaat in een handomdraai. Verder zijn werkafspraken snel gevonden en kunnen de juiste gegevens van vakgroepen worden opgezocht via de handige contactenkaart. Deze vernieuwingen maken het eenvoudiger om samen te werken over de lijnen heen. Voor de juiste zorg, op de juiste plek, door de juiste professional.