Om de spoedketen toegankelijk te houden voor de patiënten met een zorgvraag die direct opvolging vraagt, moeten we de spoedzorg anders organiseren. Direct de juiste zorg, op de juiste plek, op het juiste moment, door de juiste professional die deze zorg kan leveren. Een regionaal dekkend zorgcoördinatienetwerk zorgt ervoor dat spoedzorgvragen snel en passend worden opgevolgd en dat patiënten met niet-levensbedreigende acute zorgvragen buiten de spoedketen bij de juiste zorgverlener terechtkomen.

Waar moet ik zijn?

“Door de complexiteit en de vele ingangen weten patiënten en zorgverleners vaak niet goed waar ze moeten zijn met hun vraag”, zegt Lizzy van der Kooij, procesbegeleider Acute Zorg Kennemerland en projectleider Zorgcoördinatie Kennemerland. “We hebben het dan vooral over kwetsbare ouderen, multimorbide patiënten en verwarde personen voor wie het doorgaans moeilijk te bepalen is wat passende zorg is. Ondertussen besteden zorgverleners veel tijd aan het organiseren van vervolgzorg, waar vaak geen eenduidige afspraken over zijn gemaakt. Daar willen we met zorgcoördinatie verandering in brengen.”

Drie functies in één voorziening 

Met zorgcoördinatie bedoelen we de samenwerking en processen die binnen de spoedzorgketen nodig zijn om vanuit brede triage de urgentie te bepalen, vast te stellen wat de passende zorg is en de inzet hiervan te coördineren. Van der Kooij: “Deze drie functies worden ondergebracht bij de samenwerking vanuit de Meldkamer Ambulancezorg NH, het Spoedplein+ [LINK naar artikel] voor Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer en de Spoedeisende Medische Dienst (SEMD) [LINK naar artikel] in Beverwijk, en de regionale coördinatiepunten die hiermee in verbinding staan. Voor deze transformatie moet nog veel gebeuren, vooral op het gebied van digitalisering, personeel en opleiding, triage, werkprocessen en -afspraken en acute wijkzorg.”

Sneller en slimmer gegevens delen

Zo moet digitalisering ervoor zorgen dat informatie op een slimme manier ontsloten wordt voor alle ketenpartners. Zij willen snel en veilig patiëntgegevens kunnen uitwisselen, en ook inzicht hebben in beschikbare capaciteit, zoals plekken en personeel. Van der Kooij: “We brengen in kaart wie welke informatie nodig heeft en bekijken we of landelijke initiatieven zoals Met Spoed Beschikbaar en het Landelijk Platform Zorgcoördinatie hierin kunnen voorzien. Is dat niet het geval, of duurt het te lang, dan zoeken we naar tijdelijke oplossingen voor het delen van de benodigde informatie.” 

Snel en breed inzetbaar personeel

Om de spoedzorgketen toegankelijk te houden, worden zorgverleners modulair opgeleid zodat zij sneller en breder inzetbaar zijn. Van der Kooij: “We maken per functiegroep een opleidingsplan en starten met de implementatie van EPA’s en/of leerroutes. Ook kijken we hoe zorgverleners flexibeler kunnen worden ingezet over de sectoren heen, en sluiten we aan bij lopende initiatieven rond regionaal werkgeverschap.”

Eén duidelijke ingang voor spoedzorgvragen

De zorgcoördinatievoorziening gaat uit van één duidelijk herkenbare ingang (fysiek, telefonisch én digitaal) voor acute zorg in de regio. Of patiënten nu binnenkomen via 112, de SEMD of het Spoedplein+: ze krijgen hun zorg op het juiste moment op de juiste plek. Van der Kooij: “We maken ook onderlinge werkafspraken, zodat duidelijk is hoe we omgaan met patiënten aan de rand van de verzorgingsgebieden.”

Verscherpte triage en digitale zelftriage 

Het verlagen van de druk op de spoedketen begint met het verminderen van de instroom. “Dit doen we door het versterken en verder integreren van digitale zelftriage en gebruik van thuisarts.nl, en door het aanscherpen van het proces van triage op de huisartsenposten, vormgegeven binnen de SEMD en het Spoedplein+”, legt Van der Kooij uit. “De instroom in de avonden, nachten en weekenden kan verder beperkt worden door het optimaliseren van de dagzorg.”

Brede triage op de meldkamer

“Op de Meldkamer Ambulancezorg Noord-Holland gaan we werken met brede triage, zodat we beter kunnen inschatten wat de urgentie is en welke zorginzet passend is”, vervolgt Van der Kooij. “Door een zelfstandig bevoegde zorgprofessional in te zetten, zoals een regiearts of physician assistant, kunnen we sneller en beter inschatten welke zorg echt nodig is. Deze functionaris mag afwijken van de standaard urgentiecategorieën en direct verwijzen naar huisarts, GGZ of wijkzorg, waardoor er geen ambulance hoeft uit te rukken.”

Acute wijkzorg en optimale coördinatie 

Ten slotte willen we ook dat overal in de regio de inzet van acute wijkzorg mogelijk is, zodat patiënten met deze zorg in hun thuissituatie kunnen blijven en niet opgenomen hoeven te worden. Hiervoor is betere samenwerking en afstemming nodig tussen de regionale coördinatiepunten voor acute VVT-zorg (CAZHEM en CPMK). Van der Kooij: “We starten met het in kaart brengen van hun werkwijzen en aanbod, om van daaruit te werken aan eenheid in dienstverlening, betere bereikbaarheid en snellere inzet van thuiszorg, 24 uur per dag.”

Volgende stap: transformatieplan

In februari hebben de zorgverzekeraars de snelle toets zorgcoördinatie goedgekeurd. Het transformatieplan zal nog voor de zomer worden ingediend. De zorgcoördinatievoorziening is daarmee weer een stukje dichterbij.

Lizzy
Lizzy van der Kooij bij de ambulances van de GGD

Meer informatie?

Meer weten over de zorgcoördinatievoorziening en de projecten die hiervoor in gang zijn gezet? Neem dan contact op met procesbegeleider Lizzy van der Kooij via lizzy@b-liz.nl.

Over Kennemerland in beweging

Dit project is onderdeel van het Regioplan Kennemerland dat in het kader van het IZA / GALA traject de zorgtransformatie in de regio stimuleert. Sigra vertegenwoordigt in deze regionale opgave de bij haar aangesloten zorgaanbieders en werkt hierin nauw samen met gemeenten, zorg- en welzijnsaanbieders en zorgverzekeraars.