Vervoersoplossingen voor cliënten zorgorganisaties door het Rode Kruis

Regelmatig zijn er cliënten die vanaf zorgorganisaties voor controle in het ziekenhuis moeten zijn of een andere (medische) afspraak hebben buiten de locatie. In de normale situatie vragen de instellingen familie om het vervoer te doen, of via reguliere taxi's. Vanwege het cohort verplegen (cliënten blijven op de afdeling, waar dezelfde medewerkers werken, geen contact met mensen van buitenaf) en om kruisbesmetting te voorkomen, is er nu een andere manier van vervoer nodig. Het Rode Kruis biedt hiervoor een oplossing. 

Lees hier de mogelijkheden van gratis vervoersmogelijkheden voor zorgpersoneel.

Procedure
Zorginstellingen doen een aanvraag voor het inplannen van een rit bij de meldkamer van Rode Kruis. De inzet is een bus met chauffeur en begeleider met Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) volgens afspraak hieronder. De begeleider ondersteunt de client bij het vervoer en op de locatie (ziekenhuis of andere bestemming).

De zorginstelling geeft aan om welke categorie cliënt het gaat voor het vervoer alsmede of er hulpmiddelen mee gaan op vervoer. Er zijn momenteel 3 'categorieën' cliënten te onderscheiden:

1. COVID-19 vrij (geen klachten)

2. COVID-19 verdacht (met klachten, in afwachting van test)

3. COVID-19 positief (met klachten)

Het Rode Kruis hanteert bij categorie 1 minimale PBM inzetten; handschoenen en mondmasker. Bij categorie 2 en 3 zetten ze volledige PBM in.

Meer informatie?
Mocht u meer informatie willen of gebruik willen maken van deze diensten dan kunt u contact opnemen met Dennis Leijssen – Steinfort via dleijssensteinfort@redcross.nl.