Zorgverleners kunnen met AOV naar werk

16-04-20

Zorgverleners die in de corona crisisbestrijding werken, kunnen vanaf nu gebruikmaken van het zogeheten aanvullend openbaar vervoer (AOV) om op hun werk te komen. Het college van B en W heeft besloten om het voorstel van de bedrijven die aanvullend openbaar vervoer in Amsterdam aanbieden, te faciliteren. Zo helpen we het zorgpersoneel in deze zware tijden hun belangrijke taak voor de stad uit te voeren.

AOV
Normaal gesproken is het AOV bedoeld voor ouderen en mensen met een beperking die vervoer nodig hebben om bijvoorbeeld bezoekjes af te leggen aan familie en vrienden. Nu - in deze coronatijden - wordt er nauwelijks nog gebruik gemaakt van deze vorm van sociaal en recreatief vervoer. Tegelijkertijd geldt voor het zorgpersoneel dat zij steeds minder reizen met het reguliere openbaar vervoer om van en naar werklocaties te komen.

Geen kosten in rekening gebracht
Zorgorganisaties kunnen dit vervoer via SIGRA voor hun zorgpersoneel aanvragen. De regeling is voor zorgpersoneel dat werkt in de coronabestrijding en in Amsterdam of directe omgeving woont. Het vervoer is bedoeld voor zowel woon-werk- als werk-werkverkeer. De chauffeurs van AOV halen de zorgverleners op en brengen ze naar hun bestemming zonder dat ze hiervoor kosten in rekening brengen.

Ook hier 1,5 meter afstand
Voor het vervoer gelden uiteraard strenge eisen qua hygiëne en de geldende RIVM-richtlijnen. Zo zijn gecombineerde ritten met meerdere personen tegelijk in principe niet mogelijk. Ook zijn de taxi’s en busjes inmiddels voorzien van een glazen wand, en zitten de passagiers op de voorgeschreven 1,5 meter afstand van de chauffeur.

Aanvragen van AOV
Het aanvragen van AOV doet u door te mailen naar het mobiliteitsteam van SIGRA: Oddy Folgerts (ofolgerts@sigra.nl) of Nicole Ranzijn (nranzijn@sigra.nl).